back to homepage Bulletin
Last Update: 18-oct-97

Logo EAASDCEAASDC Bulletin 11/97

For old hands only ? / Nur für alte Hasen ?

Gina Draker, Heidelberg Hoedowners

At a recent weekend 'Special Dance', I was speaking with a fellow-dancer, who had the following things to say:
  • Dancers who are unsure of the dance level should stay off the floor.
  • Too many people pay too much money, and travel too far, to have their pleasure spoiled by dancers who are not sure of themselves.
  • That this justifies the formation of 'set squares'.
  • That unsure dancers belong in their clubs, not at special weekend dances.
  • That these unsure dancers are the reason 'good' dancers keep moving to higher levels - I suppose the inference being, to get away from them.

These remarks referred to the so-called 'higher' levels of dancing. But, I wonder, is this the impression we are giving to all our new dancers, at all levels? Maybe this is why we lose so many of our newly-graduated dancers. Or is this attitude strictly an advanced/challenge phenomenon?

When I started dancing, I was led to believe square-dancing should be fun. If the dancers in my square can no longer laugh with me at my mistakes, or I with them, then the fun has gone.

I am interested to hear the views of other dancers on this subject.

In the meantime, for myself, I shall definitely never again impose myself in a square with this dancer, for fear of ruining his/her enjoyment when I fail to react correctly to a call. To the rest of my fellow dancers, I say,

"See you in a Square"

Bei einem 'Special'-Wochenende sprach ich neulich mit einem Mittänzer, der mir folgendes sagte:
  • Tänzer, die unsicher sind, sollten der Tanzfläche fernbleiben.
  • Zuviele Leute bezahlten zuviel Geld und reisten zu weit, als daß ihr Spaß durch Tänzer verdorben werden dürfte, die unsicher sind.
  • Dies rechtfertige die Bildung fester Squares.
  • Unsichere Tänzer gehörten in ihre Clubs und nicht zu 'Special'-Wochenenden.
  • Diese unsicheren Tänzer seien der Grund dafür, daß 'gute' Tänzer in höhere Level ausweichen - ich vermute, um jenen zu entkommen.

Diese Bemerkungen bezogen sich auf sogenannte 'höhere' Tanzprogramme. Ich überlege aber: ist das der Eindruck, den wir allen neuen Tänzern vermitteln, in allen Programmen? Vielleicht verlieren wir dadurch soviele unserer frischgraduierten Tänzer. Oder ist dieses Benehmen ausschließlich eine Advanced/Challenge-Erscheinung?

Als ich zu tanzen begann, wurde mir beigebracht, daß Square Dance Spaß sein sollte. Wenn aber die Tänzer in meinem Square nicht mehr mit mir über meine Fehler lachen können - oder ich mit ihnen - dann ist der Spaß vorbei.

Ich möchte gerne die Ansichten anderer Tänzer zu diesem Punkt hören.

Inzwischen werde ich mich ganz bestimmt nie wieder in einen Square mit diesem Tänzer stellen, aus Angst, ihm/ihr den Spaß zu verderben, wenn ich nicht richtig auf einen Call reagiere. Zu allen meinen anderen Mittänzern sage ich:

"See you in a Square"

Übers.: Editor

back to homepage Bulletin